Śląska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje o postępie prac na budowie obwodnicy Kroczyc w ciągu drogi krajowej nr 78. Aktualnie ruszyły pierwsze prace związane z układaniem nawierzchni asfaltowej.
Inwestycja realizowana jest w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Ruszyło asfaltowanie
Jak informuje GDDKiA, w poniedziałek (21 lipca) ułożono pierwszą warstwę podbudowy asfaltowej na dojeździe do ronda w Żerkowicach. Kolejnego dnia wykonana została warstwa wiążąca. Obecnie trwa układanie warstwy podbudowy bezpośrednio na rondzie.
Do końca tego tygodnia ułożone zostanie ponad 2,6 tys. ton mieszanki mineralno-asfaltowej. Układanie nawierzchni na rondzie w Żerkowicach powinno zakończyć się w sierpniu br. Kolejne odcinki będą asfaltowane zgodnie z harmonogramem robót, aż do zakończenia inwestycji.
Inwestor szacuje, że do budowy jezdni obwodnicy Kroczyc wykorzystanych zostanie łącznie około 54 tysiące ton mieszanki mineralno-asfaltowej. To odpowiednik około 900 wagonów kolejowych.
Obwodnica do 2027 roku
Zadanie realizuje firma NDI z Sopotu, a jego wartość to 162,3 mln zł. Prace budowlane rozpoczęły się 17 października, po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, którą udano 3 kwietnia 2024 roku.
Nowa trasa będzie przedłużeniem istniejącej obwodnicy Poręby i Zawiercia, tworząc kolejny etap nowego przebiegu DK78 między Siewierzem a Szczekocinami. W sumie obejmuje on blisko 50 km nowej infrastruktury drogowej. Pozwoli ominąć tereny zurbanizowane, zwiększając bezpieczeństwo i przepustowość połączeń z A1, DK11 i w przyszłości z trasą S11.
Zgodnie z harmonogramem, obwodnica ma być gotowa w kwietniu 2027 roku, a obecny poziom zaawansowania prac wynosi 21 procent.
Inwestycja obejmuje budowę 9,1 km jednojezdniowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) z dwoma pasami ruchu, dwóch rond, sześciu obiektów inżynierskich, dróg dojazdowych, ciągów pieszych i pieszo-rowerowych, zjazdów, kanałów technologicznych, oświetlenia drogowego oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Wybudowane zostaną też urządzenia ochronne, przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne, przeciwolśnieniowe oraz ogrodzenia ochronno-naprowadzające dla płazów. System odwodnienia drogi krajowej i jezdni dodatkowych będzie wyposażony w zbiorniki retencyjne i urządzenia podczyszczające wody opadowe i roztopowe. Całość dopełni nasadzenie zieleni ochronnej i naprowadzającej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.